מה זה ורטיגו ?

מה זה הורטיגו הזה פתאום באמצע החיים?

אנשים רבים יחוו ורטיגו לפחות פעם אחת במהלך חייהם. זו תחושה נפוצה מאד, אך לעתים קרובות כלל איננה מובנת, מבהילה מאד ומשפיעה באופן קיצוני ומידי על תחושת הבטחון האישי. המאפיין הנפוץ ביותר של ורטיגו הוא תחושת סחרור, כאילו הסביבה נעה ומסתובבת ללא כל שליטה. זו חוויה מבלבלת מאד, מטרידה, הגורמת באופן מידי לתחושות חוסר שיווי משקל, אובדן כיוון ואובדן שליטה בגוף. 

כיצד הרפואה מגדירה מהו ורטיגו?

הטענה הרפואית היא שורטיגו בדרך כלל קשור להפרעה במערכת שיווי המשקל הנמצאת באוזניים. האבחון הרפואי הנפוץ ביותר הוא של ורטיגו היקפי. רוב האנשים יחוו תנועה סיבובית של הסביבה, ללא יכולת להפסיק תחושה זו. צורת הביטוי הנפוצה ביותר של ורטיגו היקפי תהיה התקף קיצוני הנמשך בין מספר שניות למספר דקות. 
בעקבות ההתקף ייתכנו תופעות נלוות כגון סחרחורות קלות, תחושת שיוט, ריחוף, הפרעות בראייה כגון טשטוש בראיה, עייפות בעיניים, קושי בחשיפה לאור. 

מחלת מנייר

לעומת ורטיגו המוגדר כתופעה, מחלת מנייר הינה מצב כרוני של ורטיגו, התקפים חוזרים ונשנים, הכוללים בנוסף לסחרחורות גם טנטון, אובדן שמיעה ותחושת לחץ או מלאות באוזניים. במחלת מנייר ההתקפים עוצמתיים מאד, יכולים להימשך שעות, ובדרך כלל יהיו מלווים בהזעה רבה והקאות בלתי פוסקות. 

סיבות נוספות לורטיגו

הרפואה מאבחנת לעתים את הסחרחורת כנובעת מדלקת בעצב שיווי המשקל. בדרך כלל תוצאה של זיהום ויראלי, המוביל לתסמינים של ורטיגו. 
תופעת ורטיגו יכולה להופיע גם על רקע של מיגרנה, מחלות שונות ואף כתוצאה מתסמינים נוירולוגיים קיצוניים וחמורים כמו בעיות במערכת העצבים המרכזית. 

כיצד אני רואה את התופעה עד כה?, כיצד הרפואה רואה את התופעה?

והרפואה כרפואה מחפשת סיבה ספציפית, נקודתית: איזה איבר לא בסדר, היכן חל קלקול. 
אינני רופא. ההסתכלות שלי איננה ספציפית ואינני עוסק כלל באבחון.  

אז מה זה ורטיגו מבחינתי?

איברי שיווי המשקל הנמצאים באוזניים אמורים לספק לעיניים קו אופק ברור, באמצעות המוח ומערכת העצבים. בזמן של התקף ורטיגו והתופעות הנלוות להתקף, התקשורת בין האוזניים לעיניים ולמערכת העצבים איננה תקינה. התוצאה של כך היא סחרחורות ברמה זו או אחרת.  
הרפואה מתעלמת לדעתי מכך שברגע שיש סחרחורת מתחיל תהליך מערכתי כולל, המוח מכניס את הגוף לתבנית הגופנית של החרדה: כיווץ כללי, הפרשת אדרנלין, דופק גבוה, הזעה, בחילה ולעתים אף הקאה. 
וברגע שמופעל האינסטינקט בדמות התבנית הגופנית של החרדה, המערכת נכנסת ללופ, מצב בו תבנית החרדה מזינה את הסחרחורת, וסחרחורת מגבירה את החרדה וכן הלאה... 
וכאן אנחנו כבר בשיבוש מערכתי, של כל המערכת כולה. 
אפשר לאפיין את התופעה על פי שני היבטים של הורטיגו: 

1. התקף ורטיגו יגיע כמעט תמיד ללא התראה מראש, חזק מהיר ואלים. שיבוש מהיר מאד של החיים עד כדי איבוד עשתונות, חוסר כיוון וחוסר שליטה.

2. סחרחורת נלווית ברוב המיקרים המשכו של התקף, אך לא תמיד. זהו שיבוש קל המלווה בתחושות של שיוט, ריחוף, הפרעות בראייה, וחוסר שיווי משקל, המהווים מיטרד אך אינם גורמים לשיבוש טוטלי של החיים.

בשני ההיבטים שהזכרתי יש לטפל לדעתי בהפרעה של מנגנוני שיווי המשקל, אך מבלי להתעלם מהתבנית הגופנית של החרדה - אינסטינקט המוטבע בכל אחד מאיתנו. ואין הבדל בין אדם חרדתי מאד, לבין אדם לא חרדתי: תבנית החרדה הינה חלק אינטגרלי מתופעת ורטיגו, והתעלמות מהיבט זה תביא למענה חלקי בלבד: 
גם אם ההתקף חולף, ונגמרו הסחרחורות, המנגנון של החרדה ממשיך לפעול, ולטענתי מזמין את ההתקף הבא... 
שיטת הטיפול שפיתחתי מאפשרת יציאה מהירה מהתקף ורטיגו, בין אם התקף קל או קשה, הפסקת התופעות הנלוות כמו שיוט, ובד בבד רכישה של כלים כיצד להחזיר את המערכת כולה למצב תקין, לא רק את מנגנון שיווי המשקל. 
הטיפול עדין מאד, נעים, ללא תרופות: זהו טיפול המלווה בלמידה של המערכת, כיצד לנטרל באופן מידי את הסחרחורת, ומה לעשות בהמשך בכדי למנוע חזרה של התופעה. 
כן, פיתחתי כלים בעזרתם לחלק ממטופלי תופעת ורטיגו לא תחזור בטווח של שנים, אם בכלל. 

הטיפול בשיטת שי שמיר

הטיפול בשיטה של שי שמיר מעלים את הורטיגו, ומעלים גם את התסמינים הנלווים. 
היתרון בשיטה של שי שמיר הוא תהליך הלמידה: במקביל ליציאה מסחרחורת, המטופל רוכש כלים וידע היכולים להיות ההבדל בין מצב מתמשך של סחרחורת לבין חזרה לתפקוד מלא ולאמון בגופו. 
ידע הוא כוח, והלמידה, רכישת הידע במקביל לשחרור מתסמיני הורטיגו, הוא תהליך יחודי, מעניין מאד ובעיקר - יעיל 

 

דילוג לתוכן